فواید مکمل های هندوانه برای سلامت موش های چاق

19 دسامبر 2019 - براساس مطالعه ی جدید محققان دانشگاه ایالتی اورگان، خوردن هندوانه به شکل مکمل های پودری به موشهای بالغ چاق کمک کرد که از برخی اثرات بهداشتی منفی یک رژیم غذایی ناسالم در امان بمانند. نتایج این مطالعه در مجله ی تغذیه منتشر شده است.

پرفسور Neil Shay، استاد علوم غذایی در کالج علوم کشاورزی دانشگاه ایالتی اورگان (OSU) گفت: مرحله مهم بعدی تحقیقات ما، یک آزمایش بالینی انسانی خواهد بود.

در این مطالعه، موش های آزمایشگاهی نر 10 هفته ای، با یک رژیم غذایی کم چرب یا پرچرب به مدت 10 هفته تغذیه شدند. به گروههایی از موشها که با رژیم غذایی پرچرب تغذیه می شدند، مکمل های هندوانه به شکل پودر- تهیه شده با فرآیند خشک کردن انجمادی-، داده شد. مقدار مکملبخشگوشتی هندوانه معادل 1 و نیم وعده برای انسان در روز، و مکمل پوست و لایه ی سفید زیرین آن معادل مقدار موجود در یک مکمل فیبر غذایی معمولی بود.

محققان در آغاز و پایان آزمایش، وزن بدن و میزان تحمل گلوکز هر موش را اندازه گیری و ثبت کردند. آنها دریافتند که سطح قند خون موشهای گروه رژیم غذایی پرچرب که با مکمل هندوانه تغذیه می شدند، به میزان قابل توجهی بهتر از موشهایی بود که تنها با رژیم غذایی پرچرب تغذیه می شدند.

بالا رفتن سطح قند خون ممکن است نشانگر دیابت نوع 2 باشد، در این بیماری بدن یا قادر به تولید مقدار کافی انسولین نیست یا به درستی از انسولین استفاده نمی کند(هورمونی که غذا را به انرژی تبدیل می کند). دیابت نوع 2 شایع ترین شکل دیابت است.

پرفسور Shayگفت: ما همچنین شاهد افزایش قابل توجه باکتری های مفید در روده ی موش هایی بودیم که مکمل های پودری هندوانه را دریافت می کردند.

پرفسور Shayگفت: اگرچه به هر دو گروه به مقدار یکسان چربی و قند داده می شد، اما مصرف یک و نیم وعده مکمل گوشت هندوانه یا پوست سفید پر فیبر یا محصولات پوستی هندوانه به میزان 2 درصد اثرات قابل توجهی داشت.

این تحقیق توسط هیئت ملی ترویج هندوانه، انجام شد، این گروه صنعتی به دنبال راه های جدیدی برای استفاده از فرآورده های جانبی مانند پوست هندوانه به عنوان پسماند مواد غذایی هستند.

تولید هندوانه در سراسر جهان در سال 2016 به 117 میلیون تن رسید. در اورگان، هندوانه یک صنعت چند میلیون دلاری است. پرفسور Shayکه بر روی ترکیبات موجود در میوه ها و سبزیجات و تأثیر آنها بر بیماری های قلبی و دیابت مطالعه می کند، گفت:با وجود تولید حجم انبوهی از هندوانه، تحقیقات زیادی در مورد تأثیرات بهداشتی آن انجام نشده است.

این آخرین مطالعهOSU به رهبریShay است که فواید سلامتی برخی غذاها در موش های آزمایشگاهی را نشان داده است. یک مطالعه ی دیگر نشان داده بود که گردو به بهبود متابولیسم کمک می کند و مطالعه ی دیگر همین گروه نشان داد که تمشک(raspberries) از افزایش وزن، حتی در هنگام تغذیه با رژیم غذایی پرچرب جلوگیری می کند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-12-watermelon-supplements-health-benefits-obese.html